Szégyelld magad!

2025.11.09

Előfordult már Veled is, hogy beszélgetve egy tanácsadóval, trénerrel, azt érezted: muszáj megvédeni a cégedet, amit eddig felépítettél? Hirtelen azon kaptad magad, hogy zavartan magyarázkodsz, hiszen meg voltál győződve arról, hogy amit csinálsz az jó, ha valami mégsem teljesen flottul megy, azt már nehéz is lenne javítani?

S most mégis mással szembesülsz: lehetnek olyan megoldások, amelyek Neked nem jutottak eszedbe. Az első reakció legtöbbször a dac, az ellenállás: "Nehogy már jobban tudja, mi kell az én cégemnek! Na, ezzel sem fogok dolgozni!"

Teljesen jogos, ha felépítettél egy céget, érzékenyen érintenek a hiányosságok, főleg, ha más világít rá. Ráadásul olyan, akinek a (tanácsadó) cége kisebb, mint a Te céged. Honnan tudhatna bármit is? Nos, elárulom: a tanácsadó elég, ha azon a területen rendelkezik komoly tapasztalattal, ahol Te elakadtál. 

A cégméretnél sokkal fontosabbak a tanácsadó referenciái. Ha már van több olyan cégvezető, aki elégedett volt a szolgáltatásával, akkor érdemes az első konzultációra benevezni.

Gyakori tévhit, hogy az egyes iparágak között nagy különbség van, és "itt az nem működik, ami máshol" típusú hárításokat hallunk. De több, mint 15 év tanácsadói tapasztalat után bátran kijelenthetjük: Akár HR, szervezet- vagy folyamatfejlesztés, akár értékesítés – nincsenek akkora különbségek az iparágak között, mint elsőre gondolod.

Az viszont a tanácsadó felelőssége, hogy empatikusan és inspirálóan prezentálja a javasolt megoldást. A közös munka alapja a bizalom, amihez kellenek a nyílt kártyák. A tanácsadó vagy saját maga is keresztül ment az általad éppen elszenvedett elakadáson, vagy másokat segített azok leközdésében. Ami fontos: tudását, tapasztalatait, a tanulságokat adja át Neked.

Egy sikeres cégtulajdonos–tanácsadó együttműködéshez nélkülözhetetlen a rugalmasság, és hogy mindkét fél kész legyen tanulni a másiktól, ahelyett, hogy erővel ragaszkodna a saját, előzetes elképzeléseihez. Ha ez sikerül, a tanácsadó díjának a többszörösét fogod bevételként, vagy megtakarításként realizálni.

Összefoglalva: ha van valamilyen elakadásod a cégedben, konzultálj egy tanácsadóval, nézd meg a referenciáit – és vizsgáld meg magadban az érzést, mit vált ki belőled: dacot, vagy "aha" élményt? Romba dönt, vagy empátiával fordul hozzád?

Egyeztessünk egy díjmentes szakértői konzultációt, ha értékesítés, emberi erőforrás, szervezetfejlesztés vagy kommunikáció területen van elakadásod.

Vagy olvasd el a könyveinket.

Bartha Anikó & Vittinger László


Médiamegjelenéseink