Home office, home office, te csodás… vagy nem? 2.
2. felvonás
Tervezd meg a napodat! Elsőre biztos bagatellnek tűnik, de hidd el, itt tud leginkább elbukni a HO. Ha ezt jól csinálod, imádni fogod.
Azt bizonyára remekül meg tudod tervezni, hogyan oszd be a feladataidat a munkahelyeden. Ha esetleg ezzel is voltak eddig nehézségeid, akkor használd a sürgős - fontos mátrixot. Íme, ha nem ismernéd (mint annyi minden más eszköz, ez is használható az élet bármely területén):
Már csak bele kell írni a feladatokat . Persze nem kell mindig táblázatot szerkeszteni, a napi munkában sokszor csak fejben készítjük el ezt a táblázatot és ennek alapján priorizáljuk a teendőnket. Arra viszont figyelni kell, hogy valóban jó kategóriába kerüljenek a feladatok.
A napod tervezésénél először tervezd be a munkaidődet az egész napba. Ez könnyűnek tűnik elsőre: 9.00 - 17.30-ig dolgozom. Ha Neked flottul megy, le a kalappal: kivételes vagy, s kérlek írd meg hozzászólásban, kommentben, hogyan csinálod! Nekem, bizony akadtak nehézségeim, de a következő lépések beváltak:
- először betervezem a megbeszéléseket, amelyek időpontja fix - ezek most természetesen online felületeken, telefonon történnek
- biztos van arra tapasztalatod, hogy milyen arányban érkeznek ad hoc feladatok: ezekre mindenképp hagyj tartalék időt - de remek lehetőség arra is, hogy az eddig kevésbé szervezett munkát, folyamatokat most rendezettebbé tegyétek. Vezetők, figyelem!!!
- megnézem, mit kell az adott napon elvégeznem (S-F mátrix), amiről már tudok
- ha marad még a munkaidőből a fenti pontok után, akkor megnézem, mivel tudok haladni, előre dolgozni
- ahol tudod, darabold a munkavégzést: kb 1 - 1,5 óránként tarts rövid szünetet. 5 - 10 perc teljesen elég megmozgatni magad. Legtöbbször hatékonyabb szünetet beiktatni, mint az elsőre tűnik. (Én ilyenkor szoktam pl. bepakolni a mosógépbe. Épp 1,5 óra a program, a következő szünetben tudok teregetni ). Különösen fontos ez a rész akkor, ha nem egyedül vagy otthon. Akinek iskolás a gyerkőce, még nagyobb odafigyelést igényel. (Igen, az ovis, és a még kisebb szintén.) Tudtok pl együtt "dolgozni". Adj neki feladatot, amit a szünetben tudsz ellenőrizni. (Persze még kérdés, milyen lesz a digitális oktatási munkarend...). Ahogy Te csinálod az otthoni munkavégzést, segítesz a gyereknek is: példát mutatsz. Itt találsz egy nagyon szuper FB bejegyzést arról, hogyan szervezd a gyerekkel a tanulást és a munkát is.
A tervezéshez kapcsolódóan már sok hónappal ezelőtt megcsináltam egy nagyon egyszerű, ám annál tanulságosabb tesztet. Ez arra jó, hogy lásd: mire megy el valójában az időd. Azért érdemes rászánni egy kis időt és energiát, mert sokat fog segíteni a tudatos tervezésben, munkaszervezésben.
Folytatása következik...
Bartha Anikó
HR csapatépítész