Empowerment - valóban mindig csodaszer?
Az "empowerment", vagyis a munkavállalók felhatalmazása, egyre több szervezet számára válik kulcsfontosságú eszközzé. Lényegében arról van szó, hogy a vezetők hatalmat, autonómiát és felelősséget ruháznak át a munkatársakra, ezáltal helyezik őket aktívabb szerepbe a döntéshozatal és a mindennapi munka során. Nem újkeletű ez a vezetők tekintetében, viszont beosztotti szinten - főleg a legtöbb magyar KKV esetében - kevéssé bevett szokás. Igazából nagyon kevés cégnél tapasztalom azt tanácsadóként, hogy teljes összhangban vannak a feladatok, felelősségek, döntési kompetenciák, jogkörök, önállóság, elvárások, és a feladatkör alapján meghatározható készségek, képességek. Legtöbbször az elvárások, az előzetes ígéretek és a tényleges lehetőségek, jogkörök, önállóság mértéke között feszülnek komoly ellentmondások.
De vajon mindig csodaszer, és azonnali megoldás, ha egyik napról a másikra elkezdjük alkalmazni az empowerment - felhatalmazó vezetést? Mit tegyünk, hogy valódi eredményeket hozzon?

Mi az empowerment lényege?
Az empowerment azt feltételezi, hogy a munkavállalók sokkal eredményesebben végzik a feladataikat, ha nagyobb beleszólásuk van a saját munkájukba. Ez a megközelítés bízik az egyének kompetenciáiban, támogatja a saját felelősségvállalást, és erősíti mind az egyén, mind a csapatok önállóságát. Az empowerment alább felsorolt előnyei miatt válik egyre szélesebb körben elterjedtté:
Motiváló környezet: A munkatársak értékesnek érzik magukat, ha lényegi szerepet kapnak a döntésekben. Ezáltal önbizalmuk, önecsülésük is fejlődik, ami pozitív hatással lehet a teljesítményre, és az általános jóllétre.
Teljesítés mutatók javulása: Az önállóság (autonómia) növelheti a hatékonyságot, a dolgozók mozgástere, rálátása a szervezetre megnövekszik. Ehhez a feladataik, a kapcsolódási pontjaik tényleges megértése és e tudás használata szükséges.
Innováció serkentése: Az empowerment teret ad az új elképzeléseknek és a kreatív megoldásoknak. Szabadabban ötletelhetnek, akár gyorsabb/gazdaságosabb utakat is fejleszthetnek egy-egy folyamat teljesítésére, probléma megoldására.
Mikor nem működik az empowerment?
Az empowerment azonban nem minden helyzetben garantálja a sikert. Számos tényező befolyásolja, hogy egy szervezetben valóban működőképes lesz-e, vagy inkább káoszt, bizalmatlanságot, kudarcokat eredményez. Mi vezethet a bukáshoz?:
- Előkészítés hiánya: Az empowerment sikeréhez elengedhetetlen, hogy a munkavállalók megfelelő készségekkel és mentális felkészültséggel rendelkezzenek. Ha a dolgozók nincsenek felkészítve az autonómiával járó kihívásokra, a folyamat kudarcba fulladhat.
- Bizalom hiánya: Az empowerment alapja a vezető és a munkatárs közötti bizalom. Ha ez hiányzik, az autonómia és a felelősségvállalás terhessé válhat. Gyakori - főleg olyan vállalkozásokban, ahol a tulajdonos operatív szinten is a cégben dolgozik - , hogy az első számú vezető nem, vagy csak nagyon nehezen enged ki a kezéből döntési jogkört, nagyon nehezen (vagy csak látszólag) hatalmaz fel kollégákat egyes területek és döntések kézben tartására.
- Szervezeti kultúra: Egy hierarchikus, merev rendszerben az empowerment összeférhetetlenségeket okozhat. A megfelelő támogató kultúra nélkül a kezdeményezés gyakran elbukik. Amikor a meglévő struktúra lehetetlenné teszi az újítást - olyan ez, mint amikor egy régi hardveren egy új szoftver nem tud futni, mert nem megfelelő a kapacitása az elavult technológiának. Az empowerment alkalmazásához a rugalmasság, a bizalmi légkör elengedhetetlen. A hibázás kultúrája és a visszajelzés kultúrája pedig a fejlődési lehetőségeken, a folyamatos tanuláson és jobbításon, ezekre való törekvésen kell alapuljon.
- Túlzott autonómia: Ha a vezetők teljesen elengedik a kontrollt, és a dolgozók nem kapnak megfelelő iránymutatást, a felelősségvállalás helyett káosz állhat elő. Keretekre szükség van. A laissez - faire (mindent ráhagyó, megengedő) stílus (amit egy vezetési stílusként is aposztrofálnak, de a gyermeknevelésben is használatos kifejezés, vagy éppen az állam szerep(nem)vállalásának is egy formája) nélkülözi a minimális kereteket is, így teremtve bizonytalanságot a szervezeten belül. Fontosak tehát az irányelvek, a struktúrák - de ezeken belül működhet a felhatalmazó vezetés.
Hogyan lehet sikeresen alkalmazni az empowermentet?
Ahhoz, hogy az empowerment ne csak egy divatos kifejezés, hanem valódi kulturális és versenytényező legyen egy cég életében, érdemes az alábbi alapelveket szem előtt tartani:
Világos keretek: Egyértelmű célok és elvárások meghatározása nélkül a munkatársak elbizonytalanodhatnak. Érthetően, minden munkavállalónak világosan kommunikálva, következetesen betartva azokat.
Képzés és fejlesztés: Az empowerment csak akkor működik, ha a munkavállalók rendelkeznek a megfelelő készségekkel, kompetenciákkal és lelki, mentális egészséggel
Folyamatos visszajelzés: A vezetői támogatás és a rendszeres visszajelzések segítik az empowerment sikerét. Közösen lehet kitűzni, majd értékelés után tovább vinni, vagy éppen korrigálni a kívánatos célokat
Bizalomépítés: A vezetőknek érdemes nyílt és bizalomteljes kommunikációt fenntartaniuk. Ez kétirányú, nyílt kommunikációt jelentsen, ahol senkinek sem kell tartani a következményektől, hiszen a közös cél elérése fontos mindegyik résztvevő számára.
Feladat javaslat: Hogyan erősítsd a felelősségvállalást a csapatodban, hogy élhess a felhatalmazás eszközével?
Célkitűzés workshop: Szervezz olyan műhelymunkát, ahol a csapat tagjai közösen határozzák meg a következő időszak céljait.
Egyéni fejlődési terv: Beszélj minden munkatárssal külön arról, hogyan tudnák fejleszteni a készségeiket az empowerment keretében. Ehhez határozzátok meg azt is közösen, mi a jelenlegi szintje a csapatnak/egyéneknek, valamint mi lenne a kívánatos. Rendeljetek hozzá hatrádőket is, hogy mérhető paraméter is szerepeljen.
Visszacsatolási kör: Tarts rendszeres visszacsatolási üléseket, ahol mindenki megoszthatja a tapasztalatait és ötleteit. A közösen elfogadott ötletek kidolgozásának és bevezetésének legyenek felelősei. Ne feledkezz meg arról, hogy vezetőként feladatod és felelősséged az ezekhez szükséges erőforrások biztosítása.
Miért fontos vezetőként a helyes alkalmazása?
A vezetői felelősség az empowerment során kulcsfontosságú. Egy sikeres vezető képes megteremteni az egyensúlyi állapotot az autonómia és az iránymutatás között. Az empowerment helyes alkalmazása növeli a munkatársak elkötelezettségét és motiválóvá fejleszti a környezetet,, amely hosszú távon hozzájárul a szervezeti sikerhez, ezáltal az eredményekhez. ("A profit nem cél, hanem következmény" Simon Sinek)
Következtetés
Az empowerment valóban lehet csodaszer, de csak akkor, ha megfelelően alkalmazzák. A siker kulcsa a támogató vezetési stílus, a bizalom és a folyamatos fejlesztés. Egy vezető feladata nem csupán az autonómia biztosítása, hanem a keretek és a támogatás megteremtése is. Az empowerment nem csupán a munkavállalókat, hanem magát a szervezetet is erősíti, és a vezetőtől is megköveteli a folyamatos önfejlesztést, ha helyesen alkalmazzák.
Nálatok érdekes lehet? Keress meg, beszélgessünk!
Barátsággal:
Anzsi