Az értékesítő legfontosabb tulajdonsága
Kezdhetsz tippelni, vajon mi a legfontosabb tulajdonsága egy kiváló értékesítőnek. Extrovertált? Hm, én ismerek olyan introvertált értékesítőt, aki nagyon eredményes. Sokat beszél? Ez sem, sőt ez kifejezetten rossz tulajdonsága egy értékesítőnek. Akkor mi lehet?
Nem húzlak tovább, az értékesítő legfontosabb tulajdonsága az empátia. Bizony, ha értékesítesz, a legfontosabb kérdés, amit magadnak fel kell tenned, az úgy kezdődik, hogy "Ha én lennék az ügyfél................?"
De nézzünk néhány példát:
- Ha én lennék az ügyfél, kellene nekem a meglévő mellé még egy életbiztosítás? Mi lenne a hasznom belőle?
- Ha én lennék az ügyfél, biztos megvenném ezt az autót, ami két millióval több mint amennyi pénzem van? Kell nekem még egy hitel a meglévő lakáshitel mellé? Mi lenne a hasznom belőle?
- Ha én lennék az ügyfél, biztos, hogy ezt az IT megoldást választanám, ami tudom, hogy sokkal több, mint amit megengedhet a cég, és ráadásul még laikusként is látok ránk szabott, kedvezőbb alternatívát?
Ugye? Ezekben az esetekben bizony nem volt jó az igényfelmérés, az értékesítő tukmál, ahelyett, hogy beleképzelné magát a vevője helyébe. Sokkal könnyebb úgy igényt felmérni, ha közben arra gondolsz, hogy valójában az ügyfeled mit érezhet, mi motiválja.
Néha, egy tárgyalás közben állj meg, és képzeld magad az ügyfeled helyébe.
Persze van egy olyan negatív tulajdonság, ami nem fér össze az empátiával, ez az EGÓ! Ugyanis az egó rólad szól, az empátia pedig az ügyfeledről. És az ügyfeleidet nem az érdekli, hogy ki vagy, hanem az, hogy milyen hasznuk származik belőled. Ez így erős? Lehet, de ha "te lennél az ügyfél" téged is csak ez érdekelne.
Csak alázattal és empátiával lehetsz eredményes hosszú távon.
Fontos, az egó nem egyenlő az önbizalommal. Az önbizalom és az empátia együtt sikeressé tesz!
Vittinger László
kapcsolatépítész